Pergetés
Pergető iskola 1. rész
Ez egy új cikksorozat, amely kizárólag a pergető horgászatról szól. Az alapoktól indulva kívánja a legsportszerűbb, és talán legfárasztóbb rablóhal horgászati módot bemutatni. Abban reménykedem, hogy segíthetek azoknak is, akik már haladók ebben a műfajban. A sorozatban megismerkedhetnek az alapfelszerelésekkel: botokkal, orsókkal, zsinórokkal, műcsalikkal és kiegészítőkkel.
Pergetés
Pergető iskola 1. rész
Ez egy új cikksorozat, amely kizárólag a pergető horgászatról szól. Az alapoktól indulva kívánja a legsportszerűbb, és talán legfárasztóbb rablóhal horgászati módot bemutatni. Abban reménykedem, hogy segíthetek azoknak is, akik már haladók ebben a műfajban. A sorozatban megismerkedhetnek az alapfelszerelésekkel: botokkal, orsókkal, zsinórokkal, műcsalikkal és kiegészítőkkel.
A pergetésről általában
Ez a horgászmódszer angolszász vidékeken már a 20. század elején kialakult, és az utóbbi évtizedekben Európa szerte teret hódított.
A pergető horgászat a ragadozó halak táplálkozási szokásainak mind jobb megismerésén alapszik. Pergető horgászattal nagy vízterületet horgászhatunk le, ez megkönnyíti a jó horgászhelyek és az akadályok, kövezések pontos megismerését.
A műcsalik, az esetek döntő többségében a beteg, vagy sérült kishal mozgását imitálják. Ragadozóhalaink génjeiben van, hogy ezt el kell kapniuk. E módszerrel speciális, sokféle színű, méretű, és formájú műcsalival, eltérő mélységű vizekben lehet horgászni. De nem olyan egyszerű, csalinkat úgy felkínálni, hogy a ragadozóhalból kiváltsuk a zsákmányszerzési ösztönt. Nem könnyű elérni, hogy a kiszemelt hal elkapja a jól kiválasztott, és helyesen vezetett támolygót, körforgót, twistert, wobblert, egyszóval a műcsalit. Ahhoz, hogy a műcsalinkat a megfelelő helyen tudjuk vezetni, először el kell juttatnunk a kívánt helyre, ehhez pedig szükséges az egyik legfontosabb horgászeszköz, a pergetőbot.
A bot
A kifejezetten pergetésre készült botokat anyaguk, és felépítésük különbözteti meg a más kategóriájú társaiktól. Mindenki találhat magának, és a pénztárcájának megfelelő botot, amely kitarthat akár sok éven át is.
A bottal szemben támasztott legfontosabb követelmények:
Az anyaga lehetőleg grafit legyen. Ez kisebb súlyt eredményez, és mivel a botot mindig kézben tartjuk, ez nagyon fontos szempont.
Legyen a bottest megfelelően gerinces, hisz a puha bottal lehetetlen eredményesen bevágni, akasztani. Legyen a bot, a körülményekhez képest erős és rugalmas, hogy, nehéz terepen is eséllyel vegyük föl a küzdelmet a hallal, és akkor is legyen esélyünk, ha az átlagosnál nagyobb hal akad a horgunkra. A bot dobósúlya nyújt erről számunkra elsőként információt. Sima, akadó mentes terepen és gyakorlott horgászoknak a 20-40 gr vagy a 15-55 gr dobósúlyú botokat ajánlom. A célhalak ekkor: süllő, domolykó, sügér, balin, csuka.
Vízinövényekkel benőtt, akadós helyen válasszunk erősebb, nagyobb dobósúlyú botot. Nehéz ekkor a pontos dobósúlyt behatárolni, de tekintsük kiindulási pontnak a 20-60, 30-80 maximum 40-80 gr-ot. A célhalak ekkor: süllő, balin, csuka, és a kisebb harcsák.
Ha pedig a vizek legnagyobb ragadozójára vetjük be horgunkat céltudatosan, akkor botunk ideális dobósúlya 60-120, 50-150 gr is lehet.
De ne feledkezzünk meg róla, hogy a dobósúly csupán egy, a számításba vehető paraméterek között. Nagyon ritkán azonos két különböző cég megegyező dobósúlyú botja. Fontos a karakterisztika. Milyen képet mutat dobás és fárasztás közben. Bár ezek a rendkívül fontos paraméterek, csak a vásárlás után derülnek ki.
A bot gyűrűi legyenek sziliciumcarbid (SIC) anyagból! A legújabbak Titánium SIC ötvözetből készülnek. Ez az anyag renkívül kemény. Ezt a jó tulajdonságot zsinórunk fogja elsőként meghálálni. Minimális súrlódás mellett távolabbra repül, és nem koptatja felületét. Hosszabb életet biztosít, ami pedig költségmegtakarítást is jelent. Így válik egy gyakran használt, drágább pergetőbot, 2-3 éven belül olcsóbbá, mint kedvezőbb árú, de "kevesebbet tudó" társa.
A gyűrűk lehetnek egytalpúak, vagy kéttalpúak. Az egytalpú gyűrűzés előnye, hogy a bot anyagát nem merevíti, így jobban dolgozik a dobásnál és a fárasztásnál is. Hátránya viszont, hogy sérülékenyebb, mint a kéttalpú. A dupla helyen rögzített gyűrűk merevebbé teszik a bottestet, így az keményebben viselkedik. Ezek letörése, még kezdők számára is komoly feladatot jelenthet. A masszívan álló gyűrűkben nehéz kárt tenni. Így ideálisnak mondható kezdők számára.
A horogbeakasztó sem csak kényelmi szempont. A jó pergetőbot nélkülözhetetlen kelléke. Hiszen helyváltoztatás során, így nem a bot gyűrűibe, vagy az orsó felkapókarjába kell a műcsali horgát akasztani.
A botok tagosztása, az egyik legfontosabb paraméter. Ritka a teleszkóp rendszerű. A kettő tagból álló tekinthető ideálisnak. Hiszen egy ilyen boton, csupán egyetlen gyengítési pont van, míg egy teleszkóposon megszámolni is kár. A több tagosztású botok közül csupán egyetlen kivételt ismeretes, ez a Shimano Exage Spin bot, amely 6 tagból áll. De ez sem teleszkópos! A súlyeloszlás szintén lényeges szempont. Ez azonban valamelyest korrigálható. Egy számmal, azaz egy mérettel nagyobb orsót használva még a kissé fejnehéz bot is könnyen kezelhetővé válik.
Orsótartó is lehet többféle. A legfontosabb szempont, hogy a sok dobás miatt nagyon stabilan tartsa az orsót. Véletlenül se mozdulhasson meg, ne eshessen ki. A legjobbak tökéletesen tervezettek, áramvonalasak és szinte ráolvadnak a botra.
A botvég záródása. Ezt sokan esztétikai szempontnak tekintik csupán. Fontos, hogy gumírozott, de ne túl nagy és hivalkodó legyen. A gumírozott vég előnye, hogy kövezésen történő horgászatok során, a lerakott vagy leejtett botvég így garantáltan nem sérül meg. A jól választott bottal - és persze megfelelő orsóval, zsinórral, és műcsalival - érezni fogjuk a csalink mozgását, amely szinte a kezünkben lüktet. Ettől az érzéstől már csak az csodálatosabb, amikor félreérthetetlenül megragadja ezt egy hal.
Pergetéshez nem használhatunk akármilyen orsót, a pergetésből fakadó, állandó, komoly igénybevételt csak azok a szerkezetek bírják, amelyek kifogástalan anyagból készülnek, és jól vannak összerakva. Ez csupán két alapfeltétel, de egy megbízható pergető orsónak nagyon komoly kritériumoknak kell megfelelnie.
1. Anyagminőség
Ez a szempont legjobban a tányérkerék összetételénél fontos. Ez a hagyományos orsóknál spiaterből (nehézfém ötvözetből) készül. A jobb minőségű orsóknál alumínium ötvözetéből készül. A speciális dúralumínium tányérkerék, nagyon könnyű és szinte elnyűhetetlen. De a legtartósabb, a bronzból készült tányérkerék. A nagyon kemény fémötvözetben kárt tenni szinte nem lehet, egyetlen hátránya csupán a nagy súly. Az új szuperanyag a magnézium. A nyakban lévő csigatengely sem készülhet akármilyen anyagból! Ezek az orsó alapjai, melyek állandó mozgásban vannak. Ha ezek nem bírják a terhelést, és rövid idő alatt szétkopnak, akkor csak pénzkidobás volt a megvásárlása.
2. Tűgörgő
A tűgörgő a legfontosabb "csapágy", amely nélkülözhetetlen a jó pergető orsóból. Ez a fajta csapágy az orsó csészéjét csak előre engedi forogni (a visszaforgást gátló bekapcsolása után), azonnal blokkol, így hatékonyabb bevágást tesz lehetővé, akasztásnál mintegy megkönnyítve ezzel a pergetőhorgász dolgát. Csak olyan orsó megvásárlása mellett döntsünk, amely rendelkezik ezzel a technikával. Ez a megoldás hosszabb életet nyújt orsónknak, és sima futást biztosít a golyóscsapágyakkal együtt.
3. Csapágyak
A golyóscsapágyak elhelyezése szintén nagyon sarkalatos kérdés. A tűgörgős orsókat nyakban, még egy plusz golyóscsapággyal is ellátják, így biztosítva a jó futást és a hosszú élettartamot. A hajtókar oldalán elhelyezett csapágyak mind a könnyebb futásban, mind a tányérkerék élettartamának megóvásában nagy szerepet játszanak. A minimális csapágyszám orsó típustól is függ. Minimum 4 db legyen (3+1 tűgörgővel együtt), ha több van benne, sem nem baj, de a több nem feltétlenül jobb. A megfelelő csapágyazottság mellett, legalább olyan fontos az illesztés.
4. Az orsók illesztése
Szerencsére manapság, ritkán találunk "lötyögős" orsókat a boltok polcain. Azok csak az olcsóbb szériákra jellemzőek. A jó illesztés helyettesítheti a sok csapágyat, és növeli az orsó élettartamát.
5. Fékrendszer
Hosszú utas, megbízható fék kell, különben elmehet a hal, és botunk is eltörhet. Első vagy hátsó fékes? A kifejezetten pergetésre szánt orsók mindegyike elsőfékes. Ez főként az európai piacra készült. A féklamellák mérete az elsőfékes orsóknál lényegesen nagyobb, amely nehezebben deformálódik, nagyobb felületen fog és nehezebben koszolódik. Tehát megbízhatóbbak.
6. Zsinórcsévélés
A pergetés abból áll, hogy kidobjuk a csalit és bevontatjuk, kidobjuk és bevontatjuk, amíg halat nem fogunk, vagy amíg meg nem unjuk. Ha az orsó nem szedi szépen, jól a zsinórt, akkor főleg fonott zsinór használata esetén, gubancunk lehet. Ennek elkerülésére fejlesztették ki a kétsebességes dobemeléses technikát, amelyet a Shimano tökéletesített. Ennek lényege, hogy a dob eltérő sebességgel jár azonos tekerési sebesség mellett föl s alá, így a zsinórt nem szorosan egymás mellé, hanem nagy közökkel és szépen, a holtpontokat kitöltve rakja fel. Az eredmény a tökéletes - és gubancolódás mentes - zsinórkontúr.
7. Az áttétel
Az orsó használati értékét befolyásolja, hogy egy hajtókar fordulatra, a szálvezető mennyit fordul. Pergetéshez általában 5:1 és 6:1 közötti áttételű orsókat alkalmazunk. Gyorsabb orsó ott kell, ahol a műcsalit a víz sodrásával megegyezően, vagy még attól is gyorsabban kell vontatni. (kövezéseken, duzzasztóműveknél, kifolyóknál balinra). a nagyobb áttétel egyáltalán nem hátrány, mivel így is megfelelően lassan lehet vezetni a műcsalit, bár ehhez némi gyakorlat is kell.
8. A megfelelő méret
A pergető orsók ideális mérete a 40-es. Ez a leggyakrabban választott, megfelelő zsinórkapacitással rendelkező méret. A kisebb orsók előnye a kisebb súly, de dobátmérőjük már annyira megtörheti a zsinórt, amely súlyos méterekkel csökkentheti a dobótávolságot. Nagyobb orsóra már csak harcsapergetésnél vagy extrém körülmények között lehet szükség.
9. A megbízhatóság
Orsónk élettartama és megbízhatósága csupán a használat során derül ki. Különösen legyünk körültekintőek!
10. Nélkülözhetetlen apróságok
a./ A hajtókar fogantyúja legyen könnyen tisztítható, és forogjon könnyedén.
b./ Előnyt jelent, ha orsónk nagyméretű zsinórvezető görgővel rendelkezik, és akár csapágyazva is van.
c./ A dob anyaga legyen fém. Ezt nem roppantja össze a feszesen feltekert fonott zsinór sem. Kisebb a fém dobperem súrlódása is, amely pár méter dobástávolság növekedést jelent.
d./ Az orsó súlya annyiban fontos, hogy egyensúlyban kell tartsa a választott pergetőbotot, illetve ne legyen nehéz, az akár egész napos dobálgatáshoz.
Shimano Stradic FG
Az elsőfékes Stardic igazi profi "nagyágyú. 5 golyóscsapágy van benne (ebből 1 tűgörgős csapágy). A Shimano világszabadalma révén, az első modellek között volt, amelynek tengelye egy zárt olajteknőben fut, garantálva a folyamatos kenést és tökéletesen sima akadálymentes futást. Terhelés alatt - műcsali bevontatása közben vagy fárasztás során is - szinte két újjal tekerhetők. Olyan az áttételezése, amely az erőhatást szétosztja, így az nem kizárólag az orsó tengelyére vagy a tányérkerékre hat. Rendkívüli módon kíméli így az egész szerkezetet, és nagyon kellemes fárasztást tesz lehetővé.
Készül egészen kismérettől (1000-től indulva), a hatalmasnak számító 6000-es méretig, amelyet harcsahorgászok számára ajánlanak. Ennél a modellnél a dob és pótdob is könnyűfémből (dúralumíniumból) készül. |